Visst är det höst! Efter första höststormen blev den varma, tropiska sommarluften ersatt av en frisk, kylig höstluft.  Idag på morgonen kom en söt doft farande, en doft av förmultnade växter och jord. Samma doft som jag sen liten, kombinerat med min födelsedag, som är i oktober. Löv, äpplen, svampar, en trygg känsla av naturens slutförda projekt. Egna projekten är minsan inte ännu slut för i år😊.
Äppel och tomat har det varit gott om, men inte så mycket att vi fått någonting sparat för vintern. Men tur att det finns andra som vill ha hjälp med att göra sig av med stora skördar, så den vägen har det blivit äppelsaft och sylt hos oss också. Minstingen älskar bovete gröt ("tättärä göt"), med äppelsylt, därför är det en glädje att kunna ha egen sylt hemma.
Förra veckan fick jag en kanon ide' att flytta på växthuset och och lite bygga om formen. Det är alltså ett "minimibudget" växthus, lagat av delarna från en gammal säng och växthusplast. Där inne ska myntorna och citronverbenan tälta i vinter, inpackade i lådor med frigolit och möjligen fårull. Trädgården är min kära hobby, en mycket beroände framkallande sådan och ibland förstår jag inte mina fysiska begränsningar, så som när jag skulle  skruva ihop delarna till växthuset  på nytt. Om min mamma inte hade kommit precis i rätt stund på besök och bidragit med sina långa armar, hade jag fått hela skitet över mig där jag stod och trodde mig ha fyra armar och vara 3.20 lång. Jag har ofta fått medge, att i vissa tillfällen skulle det vara bra med några extra centimeter till på mina 158cm😁.
Jag har nog en gubbe och han är längre än mig, men han avskyr trädgården som pesten, så om det inte är en total panik, eller frågan om att laga mat ute, så kommer han inte ut.

Nu har jag i alla fall växthuset flyttat och en bättre lutning på taket, så att vattnet rinner ner och inte samlas i pölar som trycker ner takplastet. Där får pelargoner, ananas salvian, anis isopen och mexikanska dragonen njuta av höstsolen, tills det blir kallt. Då är det dags att flytta dem inomhus. En liten minitomat tyckte om det nya läget så mycket att blomningen kom igång på nytt. Ska bli intressant att se om det blir nya tomater i höst.
Jag hoppas att första snön inte kommer ännu i morgon, som de hotade i nyheterna, för skogen är full av små trattkantareller, som borde få växa till sig lite. Om det i alla fall skulle ha rätt den här gången och snön täcker marken i morgon, så är det bäst att jag ägnar den här dagen åt att få vitlöken och blommlökarna i marken. Nu ska det bli en kopp kaffe till, tröjan på minstingen och mig och sen ut med oss i morgonkylan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ensimmäisen ns.syysmyrskyn jälkeen ilma on raikkaampi kuin aikoihin. Hiostavan lämmön tilalle on tullut viileä syystuuli ja se ainutlaatuinen makeahko tuoksu maatuvista kasveista. Muutama kaneliomena on vielä puussa, viimeiset pavut kasvaa komeasti, samoin kurpitsat, kunhan muistan peittää ne, nyt kun yölämpötila on tipahtanut nollan paikkeille. Luonto lopettelee kasvukauttaan. Omien ideoiden osalta en ole vielä valmis vetäytymään sisätiloihin.
Viime viikolla päätin, että kasvihuone sopisi paremmin pihan toiseen päähän. Se kun on rakennettu vanhasta sängyn rungosta, lavoista ja kasvihuonemuovista, niin helppohan se on purkaa osiin ja siirtää. Niinhän minä luulin, mutta kun selkä alkoi huutaa hoosiannaa ja minulta puuttui neljä kättä ja metri pituutta,niin tajusin taas mihin rajaan asti pystyy yksin toimimaan. Onneksi äitini,jolla on 15cm enemmän pituutta kuin minulla, sattui sopivast tupsahtamaan kylään ja pelasti tilanteen. Mieheni kun karttaa pihaa ja pihaprojektejani kuin ruttoa. Muistuttaa kuulemma enemmän sotkuista työleiriä kuin puutarhaa.😂
Kasvihuone on kuitenkin siirretty ja siellä on toivonmukaan sopivat oltavat sitruunaverbenan ja minttujen talvehtia. Meksikolaiset kasvit kuten meksikolainen rakuuna ja ananas salvia muuttaa sisätiloihin, kun päivälämpötila jää alle nollan.
 Nyt syyspäivän tasauksen ja upean täysikuun jälkeen on aika muokata maa talvikuntoon ja istuttaa valkosipuli ja kukkasipulit. Jos ensilumi ei tule huomenna, niin kun on uhattu, taidan lähteä korin kanssa metsään, sillä tänävuonna sieniä on tullut runsaasti. Ensin käyn kuitenkin pikku puutarhurin kanssa laittamassa sipulit maahan ja nautin kupin kahvia rapsakassa aamuilmassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit