Korpens sång och ljuset ~ Korpin laulu ja valo

Ett par veckor sedan var det Kyndelmässoafton, Imbolc enl. germanska/keltiska traditionen. Det är då våren vaknar nere i rötterna och vinterns slutspurt börjar. Det kan tänkas vara gammalt skrock, men visst har vårens närvaro börjat kännas i luften! Ljuset dröjer längre på eftermiddagarna, solen värmer så det hänger halvmeter långa istappar från takrännan. Men härligaste av allt är fågelsången. Tidigt på morgonen hörs redan blåmäsar, sparvar och så klart talgoxarnas "tit-tu", de nästan skriker i kapp med varandra. I år är det fjärde våren i rad,som ett korp-par flyger runt, ovanför träden, vid nio tiden och "sjunger" med sina olika läten. Alla år har de fascinerat mig lika mycket.
Nu är det äntligen dags att få börja med trädgårds arbeten, som tex. beskära frukt träden. Det skall göras vid avtagande måne eller nymåne, men aldrig vid stigande måne. Ta in kvistarna,för det blir vackert med blommande kvistar i vas.
Någon riktig frösådd har jag inte börjat med än, men lite gröna vitaminer har jag sått tillsammans med ungarna, ärtskott, vete, vitlök och rukola skott är vårigt gott. Hamstern Snowden var också mycket tacksam när hon fick färska vetegroddar, efter att hon ätit  torrfoder och frukt i flere månader.
Men nu, så som åren förut, när jag fylls av den bubblande känslan av att livet fått en ny start efter vintermånaderna, så är det som om någon lämnat kranen öppen och all energi bara rinner ur mig. Här står jag nu med alla vårplaner om att röra på mig mer, så frön, byta lite inredning och så tar orken slut, helt utmattad som en sliten trasa, innan jag hunnit sätta igång med nånting jag planerat! Det här sker alltså alla år, sen får jag bara sätta mig på soffan, äta vitaminer, järntillskott typ Floradix, fastän hemoglobinet varit bra de senaste tio åren och så dricker jag Mate te. Får hoppas energin samlar sig innan våren kommer igång på riktigt.



Pari viikkoa on kulunut Kynttilänpäivästä ja vanhan sanonnan mukaan " kynttilänä talven selkä katkeaa". Sama tarina löytyy muinaisesta kelttiläisestä ja germaanisesta kansanperinteestä nimellä Imbolc. Silloin kevät herää juurissa ja neitsyestä tulee hedelmällinen.
Taruja tai ei, niin ainakin etelärannikolla kevättä on jo ilmassa vaikka maassa on lunta. Aikaisin aamulla linnut aloittavat,melkein huudoksi muuttuvan laulunsa ja neljättä vuotta putkeen pääsen seuraamaan korppi pariskunnan soidinlentoa. Korppien "laulussa" on jotain mystistä ja alkukantaista, sitä on kiehtovaa seurata.
Nyt on puutarhakausi jo ovella eikä enää tarvitse pelkästään unelmoida tulevasta kasvukaudesta. Viime uudenkuun päivänä kävin leikkaamassa hedelmäpuut ja laitoin oksat maljakkoon, nyt kuukausi myöhemmin niissä vihertää lehdet ja kirsikkapuun oksissa on hennot kukat. Lasten kanssa ollaan kasvatettu ituja ja versoja, mutta "aidot" kylvöt saa odottaa vielä pari viikkoa. Hamsterimme Snowden oli kuitenkin onnellinen kun tarjolla oli muutakin vihreätä kuin kasvihuone kurkkua ja tuonti omenia.
Tällä hetkellä on kuitenkin iskeny joka vuotinen väsymys kausi. Toisille se tulee syksyisin, mutta itse väsyn tässä vaiheessa kun talvi on lopuillaan, aurinko lämmittää päivä päivältä enemmän, pää täyttyy ideoilla ja odotuksilla kevättä varten. Olen liian innoissani tulevista projekteista, viljelykaudesta, luonnon heräämisestä, eikä aivot kerta kaikkiaan kestä edes lähtöviivalle. Sama kuvio toistuu joka vuosi ja heittää minut sohvan nurkkaan syömään vitamiineja, viherjauheita, Floradix rautavalmistetta ja juomaan Mate-teetä. Toivottavasti energiat palautuu ennalleen ennen kevään tuloa.
Naturen hittar på nya projekt åt mig nu i vår. ~Luonnon järjestämä rakennusprojekti alkukeväälle.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit