Att övergå till hampa - Hamppuun siirtyminen

Flickorna har en ett år gammal rysk dvärghamster, Snowden Vladimira Putina. Vi har haft som strömaterial i buren det billigaste spånet som finns att få i matbutiken. Men saken är ju den, att det är viktigare att träden får växa och bilda syre, än att de är som pissunderlag i burar, för det finns andra alternativ att välja mellan. I djuraffären Faunatar fanns det både linströ, halm och hampa, så jag tog det billigaste alternativet dvs. hampan.
Personligen hoppas jag att hampan är en växt som kommer att få ett bättre rykte om sig i framtiden, för den är en utmärkt växt med sina mångsidiga egenskaper både inom industrin och som ett livsmedel. Men när jag senare på dagen ringde min mamma, så förstod jag att det kan ta ett tag innan hampan slår i genom på marknaderna. För när jag berättade att vi skulle prova med hampa åt Snowden, så fick jag en lustig kommentar: " Ge nu bara lite åt gången, man vet ju inte hur en sådan där liten hamster reagerar..."
Jaha,jo-o, tänkte jag, trodde hon att vi hade i tamburen 20 liter torkad hampa, som hamstern skulle röka i sig genom en liten pipa, medan vi spelade Pink Floyd för henne,eller?... Men visst, lite åt gången 😆
                                       ~
Meidän tytöillä on vuoden ikäinen talvikko, eli venäläinen kääpiöhamsteri, nimeltään Snowden Vladimira Putina. Häkin kuivikkeena käytimme tavallista purua, halvinta mitä lähikaupasta sai. Olin kuitenkin sitä mieltä, että puilla on hyödyllisempi tehtävä, ihan vaikka hapen tuottajina, kuin kusialustana. Joten viimeksi kun oli aika siivota häkki, kävin eläinkauppa Faunataressa kysymässä vaihtoehtoja puupurulle. Niitähän on vaikka mitä, pellavaa, olkea, hamppua ja niiden sekoituksia. Hamppu oli halvinta, joten perheen budjettia ajatellen, se oli paras vaihtoehto. Toivon muutenkin että hamppu pääsisi tulevaisuudessa eroon huonosta maineestaan, koska sillä on paljon eri käyttö ominaisuuksia, niin teollisuudessa, kuin ravinto aineenakin. Ymmärrän toki, että asenteiden muuttumisessa menee aikaa, sillä kun mainitsin äidilleni, että ostin Snowdenille hamppua, niin hän oli sitä mieltä että, " kokeilkaa nyt varovasti vähän kerrallaan, kun ei sitä tiedä miten hamsterit siihen reagoi..."
Just,joo, nauroin vedet silmissä, kun ajattelin miten äitini näkee hamsterin häkissä, pieni piippu suussa, kuuntelemassa Pink Floydia! Kokeillaan siis varovasti 20 litraa hamppua kerrallaan 😄

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit